HELPDESK OPERATION HOUR
(TEMPORARILy CLOSED)

MONDAY - THURSDAY : 8.30 AM - 12.30 PM & 2.00 PM - 4.00 PM

FRIDAY : 8.30 AM - 11.30 AM & 2.00 PM - 4.00 PM

SATURDAY, SUNDAY AND PUBLIC HOLIDAY : CLOSE

Welcome

Academic Service Division serves as an integral part of the university and is responsible for managing the enrollment, admission, registration, information records, examinations, students' graduation and convocation, as well as all matters in regards to the services and activities of the university's academic affairs.

Upcoming event

MAJLIS KONVOKESYEN KE-23 UNIVERSITI MALAYSIA SABAH

08
15
35
26

ANNOUNCEMENT

FOLLOW US @

ADDRESS

Academic Service Division, Universiti Malaysia Sabah,
Jalan UMS, 88400, Kota Kinabalu, Sabah, Malaysia

Tel : (+6088) 320000 Ext: 691259 

Fax : (+6088) 320090

Disclaimer | Privacy Policy | Security Policy | Webmaster

Best View 1366x768

TOP 15 Soalan Lazim

  1. Bagaimana caranya pemohon memohon transkrip dan skrol yang hilang?
    Pemohon perlu membuat laporan polis dan membayar RM10.00 kepada Bendahari UMS untuk mendapatkan transkrip dua versi (BM dan BI), dan buat surat rasmi permohonan dan hantarkepada Seksyen Pengurusan Konvokesyen dan Rekod Pelajar, Bahagian Perkhidmatan Akademik.
     
  2. Bagaimana prosuder saya (pelajar) masuk ke UMS?
    Pelajar dikehendaki membuat permohonan secara online di Unit Pengambilan Universiti (UPU) selepas iklan dikeluarkan dengan mengambil no pin di Bank Simpanan Nasional (BSN) dan membuat permohonan melalui talian.
     
  3. Bagaimanakah caranya pemohon mendapatkan transkrip dan skrol sekiranya calon graduan tidak berhajat untuk menghadiri Majlis Konvokesyen Rasmi UMS?Sila rujuk : http://bpa.ums.edu.my/index.php/ms/konvokesyen/panduan-am
     
  4. Bilakah sidang Konvokesyen diumumkan?
    Jadual Sidang Penerimaan Ijazah pada Majlis Konvokesyen ditetapkan berdasarkan persetujuan Jawatankuasa Induk Majlis Konvokesyen UMS dan diumukan selewat-lewatnya sebulan (1) sebelum Majlis Konvokesyen berlangsung.
     
  5. Apakah maksud pemindahan kredit?
    “Pemindahan Jam Kredit” ertinya pindah kredit secara horizontal bagi pelajar yang berada dalam sistem (pelajar yang masih dalam pengajian). Kredit dikira dalam kredit bergraduat pelajar dan gred kursus diambil kira dalam pengiraan Purata Nilai Gred (PNG) dan Purata Nilai Gred Kumulatif (PNGK).
     
  6. Apakah maksud Pengecualian Kredit?
    “Pengecualian Kredit” ertinya pindah kredit secara vertical atau horizontal bagi pelajar yang telah keluar daripadasistem (Pelajar yang telah tamat pengajian) atau telah mencapai tahap kompetensi dalam kursus berkenaan. Kredit kursus yang telah dipindahkan diambilkira dalam kredit bergraduat tetapi greg kursus tidak diambil kira dalam pengiraan PNG dan PNGK pelajar.
     
  7. Saya (Pelajar) terlupa membawa Salinan dokumen penting semasa pendaftaran Universiti. Bolehkah saya menghantar dokumen tersebut selepas pendaftaran Universiti selesai?
    Boleh. Sila hantarkan Salinan dokumen penting tersebut di Fakulti masing-masing, namun tertakluk kepada tempoh masa yang telah ditetap dan dipersetujui oleh fakulti.
     
  8. Apakah Syarat kemasukan untuk masuk ke UMS?
    Maklumat Syarat Kemasukan untuk masuk ke UMS boleh dilayari di laman wen Bahagian Perkhidmatan Akademik (BPA) url : http://bpa.ums.edu.my/index.php/ms
     
  9. Apakah prosedur sekiranya saya ingin berhenti daripada pengajian?
    Anda (pelajar) dikehendaki membuat surat rasmi ke fakulti semasa anda untuk membuat permohonan ingin berhenti daripada pengajian.
     
  10. Adakah pelajar baharu dibenarkan untuk membuat pertukaran program?
    Tidak boleh. Pelajar hanya boleh membuat permohonan pada semester kedua selepas mendapat keputusan peperiksaan semester pertama tertakhluk kepada kekosongan dan sokongan Dekan.
     
  11. Adakah saya (pelajar) boleh membuat “pemindahan kredit” sekiranya saya ingin menyambung pelajaran ke UMS tetapi telah berhenti di IPTA lain dan tidak tamat pengajian?
    Tidak dibenarkan. Bagi Pemindahan kredit pemohon perlu berada dalam pengajian semasa di IPTA asal.
     
  12. Apakah prosuder permohonan bagi pelajar baharu peringkat pelajar antarabangsa?
    Pemohon boleh membuat pertanyaan lanjut di Pusat Pengantarabangsaan dan Penglibatan Global, UMS, talian telepon 088-320000 samb 1385/1381/1025/1057 atau email di This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it..
     
  13. Saya ingin bertanya tentang yuran dan kelayakan dan bidang yang ditawarkan.
    Pengadu boleh mendapatkan maklumat tersebut di laman sesawang bpa.ums.edu.mydi Bahagian buku syarat kemasukan yang tertera dalam pautan pantas.
     
  14. Di manakah saya boleh mendapatkan maklumat jadual kuliah sekiranya tiada dalam paparan jadual kuliah UMS?
    Anda disaran untk mendapatkan maklumat tersebut di Fakulti sekiranya ianya melibatkan teras fakulti dan teras program, Pusat Penataran Ilmu dan Bahasa (PPIB) sekiranya melibatkan teras universiti dan teras bahasa. Bagi Jadual Kokum sila rujuk kepada Pusat Pusat Kokurikulum dan Pemajuan Pelajar.
     
  15. Adakah UMS menawarkan menawarkan diploma?
    Setakat ini UMS hanya menawarkan “Diploma Kejuruteraan proses (operasi minyak dan gas)” melalui Fakulti kejuruteraan dan ambilan pertama ialah pada Semester I sesi 2018/2019.

Graduation And Student Records Section

Soalan Lazim Seksyen Pengambilan Dan Kemasukan Pelajar

S1: Bagaimana cara permohonan kemasukan ke UMS?

J1:Permohonan kemasukan hanya melalui UPUOnline sahaja di Portal Rasmi Kemasukan iaitu http://upu.moe.gov.my

 

S2:Bila permohonan kemasukan dibuka dan adakah bayaran dikenakan untuk mengemukakan permohonan?

J2:Permohonan kemasukan pada sesi akan datang akan dibuka pada 25 Februari 2019. Pemohon perlu membeli No. Unik ID untuk mengemukakan permohonan.

 

S3: Dimanakah saya boleh merujuk Syarat Kemasukan ke UMS?

J3: Anda boleh melayari http://bpa.ums.edu.my atau melalui Sistem Semak Syarat di URL  http://semaksyarat.info

 

S4: Bilakah tarikh akhir permohonan kemasukan ke UMS?

J4: Tarikh akhir permohonan adalah pada 02 April 2019. Pemohon digalakkan mengisi lebih awal untuk mengelakkan sebarang masalah berlaku.

 

S5: Bagaimanakah saya boleh menyemak keputusan permohonan kemasukan ke UMS?

J5: Anda boleh menyemak keputusan permohonan kemasukan ke UMS dengan melayari url http://jpt.ums.edu.my atau terus ke url http://upu.moe.gov.my

 

S5: Bolehkah saya menukar program yang telah ditawarkan?

J5: Tidak boleh. Tawaran adalah muktamad.

 

S6: Bilakah keputusan permohonan kemasukan ke UMS akan dikeluarkan?

J6: Keputusan permohonan kemasukan ke UMS akan dikeluarkan pada minggu pertama bulan Ogos 2019.

 

S7: Saya telah mendapat tawaran daripada Universiti Awam yang lain, bolehkah saya memohon untuk bertukar terus ke UMS?

J7: Tidak boleh. Tawaran adalah muktamad.

FAQ (Intake and Admission Section)

 

Student Intake & Admission Section

 

1. Can I register without paying the fee?

No, you can not.

 

2. What are the fee payment method that can be used by students for the University Registration?

There are two (1) options.
i. Using the Study Fee Payment Slip together with the offer letter in any Bank Islam Malaysia Berhad branch; or
ii. Via https://www.bankislam.biz/

 

3. How to apply for PTPTN study loan?

The PTPTN representative will be in UMS during the University Registration day. For further information, please refer to the General Information in the Student Admission Guideline book.

 

4. Can I register if my documents are not verified yet?

No, you can not.

 

5. What are the implications if I didn't come to register on the  specified registration date?

Your admission offer will be forfeited, unless you have a written consent from the Student Intake, Admission and Promotion Section.

 

6. Are university registration postponement allowed?

University registration postponement for first semester is NOT allowed and offer for admission will be forfeited if candidates failed to register within two (2) weeks from the official university registration date.

 

7. Are the application to exchange faculty / program allowed?

Study program offer is FINAL and any faculty/program exchange are NOT allowed.

 

8. How to apply for Credit Transfer or Credit Exemption?

Students can apply after they register as a student of UMS. Please refer to the guidelines in the prospectus obtained during registration.

 

9. My child has asthma, is there any medical facilities on campus?

Yes, there is. Each campus has a panel clinic with medical officers and trained nurses.

 

10. Who can I contact if there is any emergency during non-office hours?

You can contact the Residential College Principal, Student Development Officer or Security Division at your respective residence.

 

11. Who qualified for Residential College facility?

Residential College are available for Undergraduate and Postgraduate students, subject to terms and consitions set by the Student Affairs Department.

 

12. What should I bring during registration?

You should bring reasonable amount of pocket money to buy your daily essentials, study equipments and books. Other than those, you should also bring your own pillow and pillow case, bed sheets, sports attires and shoes, formal attires and shoes, prayer essentials, bucket, soap, etc.

 

13. Where do I go if I arrive late during registration day?

You are advised to contact the Residential College Officer or Security Division directly.

 

14. I have not done my medical check-up yet, can i come for registration?

Yes, you can. You can do it within three (3) weeks from the registration date.

 

15. My family would like to accompany me during registration day. Where can my family stay?

There are many accomodation around UMS area. Please refer to the website.

 

16. As a new student, can my child bring his/her own transport?

No, he/she can not.

 

17. What is the dress code during registration?

Formal and decent clothes as stated in the student's dress code guidelines.

 

18. I have financial problem. Is there any assistance available?

Yes, there is. I.e. assistance provided by Student Affairs Department.

 

19. I am representing the country for athletics, are there any facilities for me to train?

Yes, there are. There are also other courts in UMS.

 

20. My parents do not have J Form. How can I confirm my parents income?

You can obtain your parent's confirmation of income from your Warden / Chief/ Head of Village.

 

21. What is MSM?

MSM is Orientation week (Minggu Suai Mesra) held to  foster and strengthen friendship goodwill and also to get to know UMS.

Subcategories

Page 1 of 3